feel free to navigate around. FOLLOW | DASHBOARD.

More About Me


entries | profile | tagboard

Wednesday, June 1, 2011
swasta atau kerajaan?

hi pembaca :)
assalamualaikum. ok hari ini aku nak buat serius punya entry .
sekarang bagi umur yang macam aku yang 18 ini . mesti peningkan mana yang nak masuk sebab banyak dapat tawaran. sekarang aku nak buka mata korang . pada zaman yang dah moden nie. kita dah tak perlu fikir sangat sama ada tawaran yang kita terima ini swasta atau kerajaan . walaupaun sudah kita tahu yang swasta memang mahal. standard dengan  sebab benda yang penting ialah bidang yang ingin kita ceburi .mungkin zaman sekarang ramai yang tergila-gila nak masuk UNIVERSITI sebab yelah siapa yang tak nak masuk U kan . berbalik pada bidang yang aku cakap tu . korang tahu tak dah ada 50,000 pengangur yang bertaraf diploma kat luar sana? ramai orang tak berfikir panjang dalam membuat keputusan dalam melanjutkan pelajaran. memang kita membuat pilihan atas dasar kesukaan kita . tapi kita pikir balik sama ada bidang yang kita amik itu akan mendatangkan perkerjaan tak pada kita? sebab kadang kita masuk dalam sesuatu bidang itu kita tak fikir akan pekerjaan.

zaman sekarang ini terlalu banyak memikirkan tentang SWASTA dan KERAJAAN . ada segelintir yang memikirkan yang swasta mahal jadi nak tunggu kerajaan . memang aku akui swasta mengunakan perbiayaan yang banyak . tapi kita balik pada bidang yang kita amik , adakah berbaloi jika amik kerajaan tapi bidang yang diberi tidak mendatangkan perkerjaan.ye rezeki masing-masing aku tak tahu. pada zaman sekarang kita dah tak boleh pikir pasal minat [melainkan minat yang akan mendatangkan perkerjaan]. sebab kebanyakan perkerjaan yang diperlukan sekarang ada kemahiran.bukan aku maksudkan bidang lain tak diperlukan. akak aku selalu cakap bila nak pilih bidang yang akan memberi peluang yang cerah untuk mendapatkan perkerjaan. aku ada diberi tawaran untuk masuk dalam 1 kolej ini dalam bidang science in computer . bila aku tunjuk family aku . mereka cakap yang "alah bidang ini susah nak dapat kerja dan dah melambak dah orang yang amik bidang ini" . bila kita dapat sesuatu tawaran kita kena tanya cikgu or orang dah banyak pengalaman berkerja . 

dan yang paling penting ialah . sama ada kita betul-betul nak belajar atau tak. sebab ada yang masuk hanya dapat tumpuan. bila kita nak belajar bidang yang susah macam mana pun boleh jadi senang kalau kita betul-betul nak belajar. 

aku melanjutkan pelajaran aku kat universiti kuala lumpur . ramai kat kawasan rumah aku cakap ala swasta senanglah nak dapat .then mereka juga cakap yang swasta mahal. ye memang mahal tapi berbaloi ke kalau kita keluar kita akan dapat pekerjaan. yelah rezeki masing-masing aku tak tahu. bila difikirkan kalau aku nak sambung bidang yang aku amik masa disekolah teknik . dan aku memilih untuk masuk politeknik . kalau aku nak sambung ijazah , aku nak sambung kat mana ya? terfikir tak korang sampai situ ? mungkin ada yang fikir ada yang tak . jadi sebelum nak buat sesuatu keputusan kita kena fikir betul-betul :)


kepada kawan yang dah start belajar ! study smart but looking hard . HAHA . :) 


gambar yang tak ada kena mengena  :)




ok chow ! sekian :)

0 loner (s)
OLD | NEW